Heaps of sheeps - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Anne Heijman - WaarBenJij.nu Heaps of sheeps - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Anne Heijman - WaarBenJij.nu

Heaps of sheeps

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hallo allemaal! Hoe is het daar in Nederland? Hier gaat het top! We zijn inmiddels al een heel eindje afgezakt op het Zuidereiland. Ik bevind mij nu in Dunedin en ik zit in een internetcafe om jullie bij te kletsen. De laatste keer dat ik schreef was ik in Wellington. Diezelfde dag hebben we Paul Spruit (voor degenen die dat niet weten: een jongen uit Montfoort)ontmoet. 's Avonds hebben we met hem en nog wat andere mensen een mooi feestje gevierd. Erg gezellig. Het is leuk om mensen uit allemaal verschillende landen tegen te komen en met iedereen te kletsen. (Het Engels praten gaat steeds beter.)

De volgende dag zijn we met de ferry vertrokken naar Picton, een plaatsje op het zuidereiland. De boottocht was prachtig! Overal kleine groene eilandjes en een stralend blauwe zee. Aangekomen in Picton zijn we meteen in de trein gestapt. Deze trein (de Trans Coastal) rijdt helemaal langs de kust waar haast geen wegen zijn. We hebben zwarte stranden gezien, zeehondjes en schapen. (Er zijn echt gigantisch veel schapen hier in NZ!) Na een nachtje in Christchurch (met 8 giechelende Chineesjes op de kamer die met hun kleren aan slapen) vertrokken we weer vroeg om de volgende treinreis te maken naar Greymouth. Deze trein (de Trans Alpine) rijdt dwars door de bergen heen. We hadden heel mooi weer dus dat maakt het uitzicht nog mooier. Ik vind Nieuw-Zeeland echt heel mooi. Ik heb nog nooit een land gezien waar alles zo groen en fris is. Overal zie je blauwe beekjes en watertjes en bergen. En.. heaps of sheeps.

Op 18 januari vertrokken we uit Greymouth naar Franz Josef. En jaja, de 18e is mijn verjaardag! (Hartstikke bedankt allemaal voor jullie lieve mailtjes, e-cardjes en smsjes! Dat gaf me echt een goed gevoel!!!) Na een vlug ontbijtje sprongen we de bus weer in. Daar kreeg ik van de buschauffeur (die had instructies gehad van Suus) een muffin met kaarsjes! Leuk!
Eenmaal aangekomen in Franz Josef boekten we een wandeling over de gletsjer. Zo gezegd zo gedaan... We kregen bergschoenen aan en een tas met spikes, een muts, handschoenen en een jas. Pffft wat was dat een tocht!!! Ik kon na 1 uur al amper meer voor- of achteruit! Mam, pap, ik ben een anti-talent voor klimmen... Maar, het uitzicht en de ervaring van bovenop de glacier was het zeker waard. Het is een heel bijzonder gevoel om op zo'n enorme blauw-witte ijsberg te lopen! De terugweg ging ons een stuk makkelijker af.
's Avonds gingen we (doodmoe) nog een kijkje nemen in de kroeg. Je bent nl maar 1x per jaar jarig! Er was duidelijk al op ons gerekend. De busschauffeur trakteerde de hele avond op drankjes en samen met 'onze bus' en anderen hebben we er een gezellige avond van gemaakt. Na deze avond zien we zelfs glowworms in de bosjes, zo'n 100 meter van de kroeg! Bizar toch?! (Nee jongens, jullie medelijden was niet echt nodig.. Jarig zijn aan de andere kant van de wereld is zo slecht nog niet.)

Na een paar nachtjes in Franz Josef vertrekken we naar Wanaka. Onderweg zien we watervallen en een heel mooi meer. Het meer heeft zwart water en als het windstil is lijkt het wateroppervlak net een spiegel. In Wanaka komen we een beetje bij van de afgelopen weken. We zijn af en toe best moe van al het heen-en-weer gesjees!

Na Wanaka is Queenstown aan de beurt. We hebben een heel leuk hostel. Het is een klein huisje waar we verblijven met o.a. 4 Engelse meiden. Wat een gezellige figuren! Met een van hen huren we de volgende dag een mountainbike en rijden we een paar uur langs het meer. Af en toe stoppen we om rond te kijken want ook hier weet je niet wat je ziet. We ontdekken na een paar uur dat je eigenlijk staand moet fietsen op een mountainbike. Als je dat namelijk niet doet krijg je echt een beurse kont.. AHUMMM...
's Avonds eten we een hamburger bij de welberoemde Fergburger. Joost, geloof me, de Burger King is er niets bij. Als ik er eentje voor je had kunnen meenemen had ik het gedaan. Haleluja wat een reuzenburger. Hmmm lekker hmmm!

De volgende dag zijn we met een stel Ieren gaan 'lugen' (spreek uit: 'loetsjen'). Hartstikke lachen! Met de gondel gingen we een berg op. Daar bekeken we het uitzicht en in een soort cart (mooi helpje op) crosten we vervolgens keihard naar beneden. Spannend!

Gisteren zijn we aangekomen in Dunedin. Ook hier hebben we meteen een activiteit gedaan. We hebben namelijk de 'Elm Wildlife tour' gedaan. Met 2 gidsen hebben we 6 uur rondgebandjerd. Eerst hebben we een albatros zien vliegen. Die vogels zijn wel 3 meter breed als ze hun vleugels uitslaan! Gigantisch! Ze hebben wind nodig om te vliegen en om hogerop te komen. Ze zijn zo groot en zwaar! Daarna hebben we zeehondjes gezien. Er lagen er wel 30 te luieren op een rotspartij onder onze 'lookout'. Kleintjes waren aan het spelen en plonzen in de blauwe zee. Na de zeehondjes hebben we yellow-eyed penguins gespot, die hier rondwaggelen tussen de schapen (ja, weer die schapen) in het gras. Raar idee toch, schapen en pinguins samen? Tot slot maakten we kennis met een 300 kilo wegende zeeleeuw. We kwamen maar liever niet in de buurt van deze reus want soms willen zeeleeuwen spelen met mensen. Geloof me, met deze grote vriend ben je niet blij als hij op je ligt... Uitgeput en voldaan kropen we gisteren ons bed in. We hebben nog een tijdje liggen kletsen en we realiseerden ons ineens dat we echt al heel veel mooie en leuke dingen gezien en gedaan hebben. Wat een luizenleven!
Vanmiddag gaan we een rondje doen door Dunedin. Het is prachtig weer dus ik heb er zin in. Nou jullie horen snel weer van mij.
Dikke kus Anne

PS Ik heb NOGAL wat problemen met het plaatsen van foto's. (GRRRR) Die houden jullie dus nog tegoed.

• 26 Januari 2008 - 10:25

Nel:

Bruut!! Denk je dat ik jaloers word van deze verhalen??!! Nou, geloof me... En toch mis ik nog 1 ding in je verhalen... Het begint met een 's' en eindigt op 'kydive'! Maar dat zal vast in het volgende verhaal komen, aangezien je nu een paar dagen in Queenstown bent ;-)
    Klinkt goed allemaal, heb het idee dat je enorm geniet en dat moet ook! Heel veel plezier en groetjes aan Suus! Kijk uit naar je volgende verhaal, wanneer vertrek je naar Oz?
    Dikke kus Marleen
    ps. ik heb afgelopen week Wim-Lex onderuit geskied (was in Lech), was ook weer genieten! XX

• 26 Januari 2008 - 10:48

Hermz:

Heeej annie,
    Klinkt weer super al die verhalen. Je bent echt een bikkel aan het worden daar!! heel goed!! Mis alleen ook een klein detail in je verhaal...wel alles vertellen he ;)
    Echt leuk om je ff gesproken te hebben op MSN! En ben ook eindelijk naar de HEMA geweest, moooooie foto!! haha!!
    Slaap tegenwoordig btw in de koeienbroek...e i n d e l i j k...
    Nu lekker vakantie aan het vieren, heb alle dvd's van grey's anatomy geleend van caro, dus vermaak me prima!!

Dikke kus!!

• 26 Januari 2008 - 13:55

H.O.:

haaa anne! hier je HO!
    echt vet zeg al die verhalen!! Ben echt beetje jaloers!! Je doet inderdaad wel veel stoere dingen!
    hee trouwens, sinds dat jij weg bent he, hebben we ook geen last van muizen meer... gek he?? :P

Hee veel plezier!! en ik kijk uit naar je volgende reisverslag!

kusje Paulus

• 27 Januari 2008 - 09:54

Loek:

Heey Anne!
    klinkt allemaal echt super wat je daar doet! Foto's (en lukt het plaatsen niet helemaal) zijn echt top! Ben jaloers... En dan te bedenken dat je pas 4 weken daar zit, en al zoveel gedaan! Echt gaaf!
    Hier in utrecht gaat alles zn gangetje, net nachtdienst gehad en mn eerste bevalling gezien!!Vorige weken co-schap waren ook leuk! En je nichtje is een leuke HJ, haha!

Nou laat snel weer wat van me horen en ben benieuwd naar nieuwe verhalen. Wanneer ga je naar australia? Ben nu finale australian open aan het kijken, dus zit ook beetje in je tijdritme!

Kus Loek

• 27 Januari 2008 - 11:10

Kris:

Lieve Annie, wat een heerlijk bestaan hebben jullie! Ontzettend leuk om te lezen en echt gaaf dat jullie zoveel doen! Fijn om te horen dat je verjaardag zo'n succes was! Hoop dat mijn smsje is aangekomen maar maak uit je bericht op dat je er veel hebt gekregen dus dat zit wel goed. Lieve schat, have fun en enjoy! Dikke kus voor jou en die krullenbol. Ciao!

• 28 Januari 2008 - 08:28

Kelly:

Hey Meis,
    Wat een gave verhalen weer! Echt super om te lezen! Idd jammer van de foto's...Had graag de schapen en de pinguins samen gezien :-). Heel apart! Maar goed kijk al weer uit naar je volgende verhaal! Kus Jonkers

• 28 Januari 2008 - 10:24

Ton:

Ha wat vet Anne veel plezier en geniet van alles!!!

Gr Ton

• 31 Januari 2008 - 07:34

Pap En Mam:

Hoi Anne,

Wat ziet het er weer fantastisch uit, je belevenissen! (vooral het wasje aan de lijn is een leuk gezicht..)
    We zijn er nu aan gewend hoor, dat je daar de tijd van je leven hebt, samen met Suus.

Hier gaan vandaag Leo en Jan onder het mes, steken jullie daar (ook) een kaarsje voor ze aan? Dat kunnen ze wel gebruiken!

Doen jullie de hartelijke groeten aan Els en Louk? Die zijn nu voor n paar daagjes jullie pap en mam.. haha..

Liefs van ons!

• 31 Januari 2008 - 20:37

Zinda:

Hoi Anne,

Gelukkig, de nieuwe foto's zijn te zien op je site! Dus snel weer even kijken. Prachtig, die gletsjer, die schoenen van jullie, die pinguins in dat groene gras en die albatros in die strakblauwe lucht!
    Terwijl jullie lekker buiten verblijven in de zomerzon en al zo heerlijk zijn verkleurd, hebben wij vandaag een aardige storm gehad in dit kleine koude landje. Brrr.... En in het weekend barst hier het carnaval los.
    Leuk dat je oma hebt gebeld op haar verjaardag! Ze kan op haar nieuwe globe precies zien waar je uithangt, haha..
    Binnenkort vliegen jullie naar Australie, he? Ben benieuwd hoe jullie dat weer ervaren! We kijken alweer uit naar je volgende bericht! Ondertussen weer heeeeeeeel veel plezier gewenst!!!!

Dikke kus van ons!
    Groetjes aan Suus!

Gerard en Zinda

• 02 Februari 2008 - 19:30

Dorella:

He boppers, ik zit net met Lida even je site te kijken. Wat leuk wat jullie allemaal al gedaan hebben. Met zo'n actief programma gaat de tijd helemmal supersnel. Jullie zitten volop in de zon, maar wij hadden vandaag sneeuw, een flink buitje, genoeg om tot 10 uur wit te zijn. Alles goed? Geen tijd om heimwee te krijgen, ook niet een klein beetje naar Joost?. Nou meiden, veel plezier en op naar de aussies, groeten Lida en Dorella.