Trein met pech... vliegtuig weg - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anne Heijman - WaarBenJij.nu Trein met pech... vliegtuig weg - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anne Heijman - WaarBenJij.nu

Trein met pech... vliegtuig weg

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 April 2008 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal!

Hier een teken van leven uit Bangkok! Eergisteren zijn we aangekomen in Thailand en ook deze keer heb ik een heleboel te vertellen over de afgelopen dagen.

In Lovina (Bali) genieten we een paar dagen van zon, zwembad, leuke winkeltjes en een leuk tourtje. Met een prive-taxi zien we een heleboel van de omgeving! Mooie watervallen, rijstvelden, leuke marktjes met groenten en andere spulletjes, prachtige meren (twin-lake), (heilige)thermische baden en mooie tempels. (Waar we overigens niet met onze blote benen in mogen dus dragen we een sarong.) We vinden het zo leuk om van alles uitgelegd te krijgen van mensen die in de omgeving wonen! Iedereen is zo vriendelijk!
Op onze laatste dag in Lovina plannen we een dolfijnen-tochtje in een heel leuk smal (Indonesisch?) bootje. De wekker gaat om 5 uur en om 6 uur zitten we met z'n tweeen in de boot. We zien de zon opkomen (=prachtig) maar helaas is er geen dolfijn te bekennen. Dat is echt pech! Toch genieten we van dit tochtje.

's Avonds vertekken we met de nachtbus en -boot naar Java. Omdat we in een bus met allemaal Indonesische mensen zitten waarvan er geen een Engels spreekt vinden we het best spannend. Wie vertelt ons waar nou we uit moeten stappen!?! Ons Indonesisch is nog steeds niet zo best! Gelukkig komt het allemaal goed. Midden in de nacht belanden we bij een toeristenbureautje waar we vreselijk afgezet worden. Helaas hebben we weinig keus omdat we het allemaal maar een beetje eng vonden zo midden in het donker in een vreemde stad met rare mannetjes! Na een helse rit in een taxi belanden we dan eindelijk (5.00 uur) in een hotelletje. Tijd om lekker te gaan slapen!
Dit hotel is vlakbij de Bromo-vulkaan en ligt in de bergen. KOUD dat het daar is! Dat zijn wij niet meer gewend! Met onze trui+capuchon en sokken aan kruipen we in bed. Ook de volgende dag kwam de regen met bakken uit de hemel. We zijn dus lekker binnen gebleven met een theetje en koekjes. Hoe Nederlands is dat! Stiekem best lekker na die warme, drukke dagen.

Gelukkig was het weer de volgende dag beter. Om 3 uur(!!!) gaat de wekker en staan we op. We gaan namelijk de zonsopgang bekijken vanuit de bergen!
In een auto met een gids en een chauffeur rijden we de bergen in. In het donker met 1 lullig zaklampje voor ons drieen strompelen we, tussen de bosjes en door de modder, een berg op. Wat een klim! We doen er 30 minuten over! Maar, het uitzicht is het helemaal waard. De zonsopgang is prachtig en het uitzicht op de vulkaan verbluffend...
Na de klim bekijken we de vulkaan nog van dichtbij. We komen er achter dat onze gids en zijn maat hem gesmeerd zijn. Fraai is dat. Ze waren zeker boos omdat we geen sigaretten voor ze wilden meenemen... Brutale lui! Gelukkig komen ze ons even later toch ophalen.

Dezelfde dag nog vertrekken we naar Yogjakarta. De rit (die 8 uur duurt) is weer dramatisch. Het verkeer is hier echt levensgevaarlijk. Iedereen haalt elkaar aan alle kanten in en het is helemaal niet gek om met 3 auto's op hoge snelheid naast elkaar op een tweebaansweg te rijden. En dan al die brommertjes er tussendoor! Maar goed, we hebben het overleefd. En gelukkig bevalt Yogjakarta ons goed. Wat is daar veel te zien! Er is een enorme winkelstraat met honderden kraampjes (ook Suus wordt steeds beter in afdingen) waar we vast wat souvenirtjes scoren. We regelen een treinticket om naar Jakarta te komen en we sturen een zware doos naar huis. (Heerlijk zo'n lichte backpack!) Op onze tweede dag doen we een heleboel leuke dingen. In een soort bakfiets genaamd een becak (je zegt: Petjak) laten we ons de hele stad door rijden. We bekijken het paleis van de sultan, het oude waterpaleis met zijn ondergrondse gangen, de vogeltjesmarkt met honderden vogeltjes, krekels, mieren, schorpioenen, poesjes, eekhoorntjes, vleermuizen en ga zo maar door. (zelfs hele zielige puppies!!! AHHHHH) Ook nemen we een kijkje in een batik-gallerie. We leren wan alles over hoe de batik-doeken gemaakt worden. Leuk!
's Avonds gaan we naar een bekende Javaanse toneel/balletvoorstelling gemaand 'Ramayana'. Dit is een heel mooi liefdesverhaal; het Indonesische Romeo & Julia, zegt men.
Ik vind al die kleurige kleding altijd zo mooi! De voorstelling is weer heel anders dan degene die we in Bali hebben gezien. We hebben echt een goed gevoel; wat een leuk avondje uit!

Om ons verblijf in Yogjakarta af te sluiten bezoeken we de Borobudur. Dit is een hele bekende tempel die op de werelderfgoedlijst staat. We nemen een gids en deze jongeman vertelt ons van alles over de tempel en het Boeddhisme. Suus en ik liggen al in een deuk om die gast zelf: hij lijkt wel van elastiek, doet gekke dansjes en giechelt de hele tijd. Hmmz. Als we met de rondleiding bezig zijn begint het keihard te regenen. Onze gids schijnt dat gewend te zijn. Tsja, het is nou eenmaal regenseizoen! Gelukkig bestaan er paraplu's.

Op 10 april vertrekken we met de eerste trein naar Jakarta. De trein is luxe, we instaleren ons en we genieten lekker van het uitzicht. (Je kunt zelfs met een hendel je stoelen omdraaien!!!) 's Avonds zijn we van plan naar Bangkok te vliegen. Spannend! Helaas krijgt onze trein pech... We staan stil midden in de rijstvelden en het duurt 3,5 uur voordat we weer 'op de rails' zijn. Dat betekent ook dat ons vliegtuig er zonder ons vandoor gaat! Hellup! We balen er van en gaan toch naar het vliegveld. We boeken meteen een nieuw ticket en we slapen een nachtje in een hotel in Jakarta. Wat een avontuur... Wie mist er nou een vliegtuig!?! We willen er maar geen gewoonte van maken.
Daarom staan we de volgende dag maarliefst 3 uur te vroeg op het vliegveld. We lezen wat, lopen wat rond en vliegen dan naar Bangkok. Gelukkig gaat alles voorspoedig en zijn we snel in ons hotel.

In Bangkok wordt momenteel het Thaise-nieuwjaar gevierd. (Eigenlijk in heel Thailand.) Mensen vieren het begin van het regenseizoen en iedereen gooit hier op staat met emmertjes (KOUD) water. Het stikt van de waterpistolen en mensen smeren elkaar in met klei. Tsja en als opvallende blanke meid ontkom je daar natuurlijk niet aan. Hmmm. Iedereen die mij een beetje kent weet wel dat ik er helemaaaaal niet van hou om vies te worden... Blergh. Maargoed, we zetten ons er overheen en eigenlijk is het wel grappig om dit een keer mee te maken. Het is net koninginnedag! Allemaal muziek en dansende (natte, ondergesmeerde) mensen op straat!

Ook hier hebben we al weer een heleboel gezien. Gisteren bekeken we een aantal mooie tempels. Je ziet hier allemaal boeddha's beplakt met bladgoud en overal hangen bloemenslingers en liggen offertjes. Het land is één en al kleur! Heel anders toch weer dan Indonesie vind ik. Vandaag bezochten we een floating market. In een bootje gingen we over het water. Het stikte van de bootjes met souvenirtjes, kleding, groente & fruit en we zagen zelfs kleine restaurantjes op bootjes! Zo leuk om mee te maken!

Morgen vertrekken we met de trein naar het noorden. We maken een stopje in Ayuthaya (schrijf ik dat goed?) en daarna gaan we een jungle-trekking doen in Chang Mai. Leuk! Als we daar klaar zijn vertrekken we naar Laos. Ook weer spannend. Tegen die tijd heb ik jullie vast weer een heleboel te vertellen!

Veel liefs, Anne

PS Ik geniet nog steeds van al jullie mailtjes, leuk!
PS2 O jee, over vandaag precies 1 maand komen we aan op Schiphol! Wat vliegt de tijd!!! We moeten nog haasten!
PS3 Mijn Thaise nr is: +66843858493
PS4 Haha, op 1 april schreef ik over een rauwe muis met slagroom. Ik kon het niet laten om een grap met jullie uit te halen en Suus en ik hebben erg gelachen om jullie reacties! Natuurlijk eet ik dat niet op!! BAH!

• 13 April 2008 - 17:26

Wies & Corlieske:

Hoi Anne & Suus,

We hebben weer genoten van jullie verhalen. Prachtig al die kleuren in Thailand ! René zijn ouders zijn ook in Thailand geweest.. ook zijn zus. Wat hebben jullie alweer veel meegemaakt. Wies heeft inmiddels 4 gaatjes in haar buik en een heel potje met galsteentjes. Alles is gelukkig goed gegaan. Wat is die bromo vulkaan mooi zeg! Jeetje over een maand kom je alweer thuis ! wat gaat de tijd toch snel. Erg mooie foto's en geniet van jullie laatste maandje daar !

Groetjes,
    Corlieske & Wies.

• 13 April 2008 - 17:29

Karin:

Ha An,

Super leuk om weer wat verhalen te lezen!! En wat gaat de tijd snel, nog maar een maandje voor je weer terug moet. Ik hoop dat je te tegen die tijd alles gezien hebt wat je had willen zien. Geniet er nog even van!! En doe voorzichtig he!?!

x Kaar

PS: ik moet eerlijk zeggen dat ik even dacht 'gatver, heeft ze echt geprobeerd een muis te eten!?' Maar dat valt gelukkig weer mee!!

• 13 April 2008 - 18:10

Mamma Van Suus:

Hoi Anna,
    Wat een steengoed verhaal weer en prachtige foto's. Jullie zijn de buikkrampen en de gekke mannetjes helemaal te boven gekomen! Wat een sterke, dappere mooie meiden zijn jullie toch. Ik moet steeds zo lachen om die filmpjes!!! Geniet nog lekker door, kijk goed uit in de jungle, volgens mij zitten daar enge beesten!

• 13 April 2008 - 20:03

Aukje:

Heey lieverd,
    Dus jullie gaan lekker een tochtje maken op een olifant! De tijd vliegt inderdaad! Ik vind het wel erg leuk om je snel weer te zien! al lekkere gamba's gegeten?

kusje

• 13 April 2008 - 21:30

Tamara:

Ha meis, wat een geweldige verhalen weer... Tjee wat doen jullie veel, het lijkt soms wel of jullie 3 dagen in 1 stoppen! Of staat de tijd hier stil, wij maken iig veel minder mee dan jullie!! Maar goed ook voor jullie vliegt de tijd, dus blijf lekker genieten en zoveel mogelijk doen, uitrusten kan straks wel weer!! Hier gaat alles goed, klussen ligt een beetje stil. Druk met werk en opleidingen! En shame on me, nog steeds geen foto's gemaakt, denk dat ik het ook maar niet meer ga mailen naar je. Kom je tenminste snel langs als je terug bent om te kijken hoe het geworden is! Veel plezier nog en dikke zoen! Ook van Bas!

• 14 April 2008 - 06:50

Joost:

Ha meis!! wat een topverhaal weer! en leuke foto's en het modder lijkt net vogelpoep!kusje van mij. en idd, nog maar een maandje!

• 14 April 2008 - 11:20

Mam:

Anne,
    je verslag is weer helemaal geweldig!
    Vanmiddag ga ik je n keer bellen, hoor ik je stem weer eens..
    Tot straks!

• 14 April 2008 - 12:01

Marv:

He Noodle,

Weer een top verhaal! Goed om te zien dat jullie nog steeds vermaken. Succes met het plunderen van de floating markets, maar laat nog wel wat voor de lokale bevolking over he ;) anders kan je weer een tas naar huis sturen.
    Tot het volgende verhaal..

Dikke X

• 15 April 2008 - 09:32

Zinda:

Hey Anne,

Wat sneu dat jullie je vlucht misten! Daar had niemand op gerekend! Gelukkig zijn de meeste avonturen weer geweldig,ook dat insmeren met modder, hihi....
    Wat mooi, die foto's van die vulkaan en van de Borobudur! En wat zijn er een hoop mooie spulletjes te vinden daar! Heel verleidelijk allemaal!
    En ik ben blij dat jullie nu een redelijk normaal toilet zijn tegengekomen! En dat pupje, ach!!
    Er komt geen eind aan jullie avonturen!
    Alhoewel, ineens beseffen we dat het eind er toch wel aan zit te komen!
    Nog een kleine 4 weken, dan is het voorbij!
    Jullie willen in de laatste 4 weken natuurlijk nog zoveel mogelijk zien en meemaken, en gelijk hebben jullie!
    Doen, hoor! Uitrusten doen jullie wel onderweg naar huis in het vliegtuig, tijd genoeg!
    Wij zijn hier bezig met de laatste dingetjes voor Merit, over precies 4 dagen hebben we al afscheid van d'r genomen op Schiphol en zit ze startklaar in het vliegtuig. Hartstikke spannend!
    Ze gaat alles bijhouden op haar site, weet je wel denk ik.

Anne,nog heeeeeel veel plezier deze laatste 4 weken! Geniet ervan en een dikke kus, ook voor Suus!!!
    xxx Zinda xxx

• 16 April 2008 - 20:23

Miriam:

heej anne!!
    wat een belevenissen allemaal toch weer:D klinkt echt zooo tof!!
    ik kijk ook met plezier naar je foto's wat een wereld van verschil wat jij meemaakt daar!! geniet nog even
    kus miriam