Met je achterkant in een autoband - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Anne Heijman - WaarBenJij.nu Met je achterkant in een autoband - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Anne Heijman - WaarBenJij.nu

Met je achterkant in een autoband

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 April 2008 | Laos, Vangviang

Hallo allemaal!

Jaja, het heeft even geduurd maar hier is weer een berichtje van mij!

Op 14 april besloten we vanuit Bangkok verder naar het noorden te reizen. Het was lastig kiezen waar we precies heen wilden gaan maar we kozen voor Ayutthaya. 2 Uurtjes in een houten trein propvol met Thaise mensen was best een leuke ervaring! Omdat iedereen hier zo smal is vinden mensen het heel normaal om met drie konten op 1 bankje te zitten. Maar Nederlandse konten zijn toch iets groter! Haha. Ik deelde mijn bankje dus met twee Thaise kindjes waarvan er eentje lekker zat te knikkebollen tegen mij aan.

Als we in Ayutthaya zijn is het Thaise Nieuwjaar (water- en kleifeest) nog steeds aan de gang. We proberen het geklieder een beetje te ontlopen maar dat valt niet mee! Ik vind het wel een hele leuke stad. Het oude gedeeltje ligt als een eilandje tussen drie rivieren in en met een bootje waren we er omheen. Onderweg stappen we een antal keren uit om een tempel te bekijken. Wat zijn hier veel tempels en wat zijn ze allemaal verschillend! Grote tempels met torens en veel goud en boeddha's, bruine stenen ruines... Je ziet hier van alles!

Vanuit Ayutthaya gaan we verder naar het noorden, naar Chiang Mai. We boeken een slaaptrein en hebben daarin de grootste lol. Iedereen heeft zijn eigen bedje! Een stoel wordt omgebouwd tot bed en het ligt nog comfortabel ook. Iedereen heeft een gordijntje en een bedlampje. Voordat we gaan slapen picknicken we op mijn lower-bedje. Suus kruipt even later in het upper-bed. Lachen!

In Chang Mai doen we een jungle-trekking. Met onze kleine backpack op onze rug, liters water paraat en een gezellige groep van 10 mensen gaan we op pad. Ik vind het erg leuk dat de groep uit allemaal mensen uit verschillende landen bestaat en ik heb met iedereen lekker de klets. Eerst rijden we een eind met een truck en dan begint de wandeling. We lopen door de bergen en af en toe stoppen we om af te koelen bij een watertje. Het valt me op hoe dor hier alles is. Dat komt denk ik doordat het droge seizoen net achter de rug is. Je ziet dat de mensen hier ook grote stukken land/berg in brand steken om nieuw gewas op te verbouwen. Soms stinkt het nog naar rook en smeult het nog. Ik had me iets anders/groeners voorgesteld maar dit is ook wel eens bijzonder om te zien. Onderweg eten we 'junglefruit' en zien we een tarantula (vogelspin)! IEKKK wat is zo'n ding groot en harig!
Na een uur of 5 zijn we bij een dorpje in de bergen waar een 'stam' woont waarbij wij gaan overnachten. Na die 5 uur sjouwen heeft iedereen het wel gehad. Het is ong 40 graden dus dat maakt het er niet makkelijker op. Ik vond de wandeling erg zwaar (ben nog steeds geen klimmer, heb er eigenlijk een hekel aan) en ik was blij dat we gearriveerd waren!
In het dorpje zien we bamboe hutten en hoe de mensen daar leven. Alsof de tijd 200 jaar heeft stilgestaan! Deze stam heeft zelfs een eigen taal! We krijgen een lekkere maaltijd voorgeschoteld en zitten 's avonds met zijn allen rond een vuurtje. Een van onze gidsen speelt gitaar en iedereen zingt de liedjes mee.
Rond middernacht kruipen we op onze bamboemat (die op een plank ligt) in onze hut voor 10 personen. Een heel bijzondere ervaring, geen matras is mij meer te hard nu, haha.

De volgende dag staan er weer heel wat kilometers op het programma. Vandaag vind ik nog zwaarder dan gisteren! Pffft, voel me helemaal oververhit en ik wordt er niet vrolijker van. Laat mij maar lekker achteraan stampen. Maar goed, uiteindelijk ben ik trots dat ik dit maar mooi gedaan heb! Wat een beproeving!
Als we eindelijk beneden zijn krijgen we lunch en gaan we bamboe-raften. Op een lang bamboevlot vaar je dan een rivier over met je kont in het water. En dat was lekker! Heerlijk, zo afkoelen!
Om de dag af te sluiten maken we een tochtje op een olifant. (We hebben trouwens wel heel goed van tevoren uitgezocht waar deze dieren goed behandeld worden. Mishandeling van olifanten komt hier namelijk nog steeds voor.)
Suus en ik delen een olifant en het is best spannend! Het is hoog en wiebelig! Onze grote grijze vriend is best eigenwijs en klimt graag een stukje omhoog onderweg om een beetje groen te snoepen. We vinden het dan ook iets minder grappig wanneer de 'bestuurder' afstapt en ons aan ons lot overlaat! Gelukkig gaat alles goed. We krijgen een fijne douche van de olifant die water uit een ton opslurpt en over ons heen sproeit. JAKKIE!

Weer een dag later in Chaing Mai doen we een kookcursus. En dat is me toch leuk! We leren hier van alles over kruiden, groenten en allerlei Thaise voedingsmiddelen. We kunnen een aantal gerechten kiezen en we maken die dag Thaise loempia's, kip in groene curry, gekruide Thaise kip met basilicum, papayasalade, fried noodles en... fried banana!!! Hmmm! Na deze dag zitten we propvol omdat we alles wat we gemaakt hebben ook opgegeten hebben.

Na Ciang Mai werd het tijd om naar Laos te gaan. We boeken een trip samen met Phil, een echte homo uit Canada. Een heel aardig jong. De eerste dag brengen we door in een busje. Bevalt me prima. We slapen bij de grens. Dag twee verloopt ietsje anders. Met verschillende busjes en bootjes steken we de grens over. We moeten wel 10 keer ons paspoort laten zien en alles verloopt heel chaotisch. Ik heb steeds geen idee waar we heen moeten en word daar een beetje onrustig van. Daarnaast is het ook nog eens bloedheet.
Ik ben opgelucht als we eenmaal in de 'slowboat' mogen. Helaas... Wanneer ik die boot zie moet ik even slikken. Hij is al zo goed als vol met mensen en er zijn houten bankjes met kaarsrechte rugleuning en een paar tuinstoeltjes. Wij hebben een tuinstoel. Ik voel me helemaal opgesloten op deze overvolle boot, heb al na een uur een zere rug en ik weet niet meer hoe ik zitten moet. En dat zo'n 8 uur lang!!! Wat een ramp. Om bij een slaapplek te komen in Pak Beng moeten we nog meer chaos ondergaan. Wat een ongeorganiseerde bende hier! Ik vind er even niks meer aan. Daarbij weet ik dat we morgen nog langer op diezelfde boot moeten zitten!! Wat afschuwelijk! Ik heb die avond voor het eerst last van... HEIMWEE.
De volgende dag is eigenlijk net zo erg als de voorgaande. Gelukkig weet ik wat me te wachten staat vandaag en overleven we deze dag ook weer. Suus heeft er allemaal wat minder moeite mee dan ik.

Als we eenmaal in Luang Prebang zijn wordt alles een stuk leuker. We komen lekker bij in een leuk guesthouse, nemen een warme douche en gaan lekker ergens een hapje eten. Dat doet me goed!

In Luang Prebang doen we een tourtje om een hele mooie waterval te bekijken. En die is ECHT mooi! We kunnen een heel eind naar boven klimmen en het water is heel blauw. We ontmoeten twee gezellige Nederlandse meiden waar we 's avonds ook wat mee gaan eten. We gaan zelfs met ze naar de bowlingbaan, waar alle toeristen zich 's avonds bevinden omdat het de enige plek is die langer open is dan tot 23.00 uur. Gezellige boel daar!

De dag erna besluiten we een kayak te huren met een jongen genaamd Roy. Samen met een gids waren we over de Mekong-river. Wat is het hier mooi! Alles is heel groen en we varen tussen de bergen door. Deze bergen zijn heel steil en helemaal begroeid. Na alle drukte van de afgelopen dagen geniet ik heel erg van de stilte om me heen. Heerlijk. Onderweg bekijken we de grotten van Pak Ou (staan vol met meer dan 6.500 boeddhabeeldjes) en stoppen we bij een Whiskey-village. Hier word lao-lao-whiskey gemaakt. We proeven wat en ik vind het heel vies. Wel erg leuk om te zien allemaal!

De volgende dag vertrekken we naar Vang Vieng, waar we ons nu bevinden. De busreis verloopt soepel en de bus krijg geen een keer pech! De bussen staat er hier om bekend dat ze nog wel eens pech hebben onderweg dus we zijn er blij mee. De eerste dag doen we eens lekker niks. Uitslapen, lezen, eten en de tv-serie 'Friends' kijken. Bijna overal, in alle barretjes hier staat de hele dag Friends op! Gek he.

Vang Vieng staat ook bekend om het 'tuben'. Dit betekent dat je in een autoband gaat zitten en langzaam een rivier afvaart. Dat konden wij natuurlijk niet overslaan dus gisteren hebben we een tube gehuurd. Onderweg kun je stoppen bij allemaal barretjes en kun je heen en weer zwaaien aan touwen en slingers om vervolgens met een dikke plons in het water te belanden. Ik ben geen fan van de hoge duikplank (angsthaas) maar ik moest natuurlijk toch een aantal 'swings' proberen! En het was harstikke leuk! Ja Marleen, je mag me nu geen laffe tak meer noemen! Suus vermaakt zich ook prima de hele dag. We dobberen vrolijk in het rond. 's Avonds ben ik echt doodop en ik slaap als een roos.

Vandaag vertrekken we naar de hoofdstad: Vientiane. We zijn erg benieuwd! Het eind van onze reis komt in zicht en het is heel gek dat we nu echt onze dagen moeten gaan plannen. Vanuit Vientiane gaan we met een trein terug naar Bangkok en vanuit Bangkok vliegen we naar Thaise eilanden om daar bij te komen van de afgelopen maanden. We hebben te weinig tijd om Cambodja te zien dus dat bewaren we voor een volgende keer. Wat vliegt de tijd! Ik zal nog een keer van me laten horen voor 13 mei want dan vliegen we naar huis! Eerst nog even genieten!

Dikke kus, Anne

  • 28 April 2008 - 07:13

    Kelly:

    Hey Lieve An,

    Kan eindelijk weer goed op je site! Dus heb eerst nog even een paar voorgaande verhalen gelezen! Echt zo gaaf wat je allemaal meemaakt! Wat je ook allemaal doet en durft...ik zou niet zo gauw bij een stam oid slapen...en dan dat eten...ik zou echt verhongeren daar haha! Nou meis, ben benieuwd naar je laatste avonturen en zie je gauw weer! Dikke X Kel

  • 28 April 2008 - 09:59

    Mam:

    Hoi Anne,
    Wat heb je weer een leuk verslag en schitterende fotoos!!
    Je hebt nu wel geleerd om af te zien;).. Als je weer thuis bent, draai je nergens je hand meer voor om, haha..
    En hoezo niet sportief? Je komt als een andere meid terug!
    We hebben je gisteren aan de telefoon gesproken op papa's verjaardag: leuk om je stem weer te horen en we zijn ook heel blij dat de dip weer voorbij is!
    En ook prima dat je daar je "toekomst" onder de loep genomen hebt, leuk om je plannen te horen!
    Over 2 weken zien we je in Londen, papa en ik, verheugen we ons zeer op natuurlijk!
    Geniet er nog heel erg van, en probeer nog zoveel mogelijk moois in die 2 weken te proppen!
    Veel groeten aan Suus, blij dat ze jouw steun en toeverlaat was en is!
    Liefs Mam

  • 28 April 2008 - 12:33

    Noor:

    He Anne!

    Ondanks de vervelende bootreis maken jullie toch wel veel mooie dingen mee zeg! En leuk dat er zoveel foto's bij je verhaal staan, maakt het wel levendig voor ons thuisblijvers!

    Nog maar 2 weken en dan zijn jullie weer thuis! Al zin om naar huis te gaan? Ik heb al helemaal Schiphol-kriebeltjes!

    Geniet nog extra extra extra veel van de laatste dagen zodat jullie de reis met een goed gevoel en een mooi einde kunnen afsluiten!

    Dikke kus aan Suus!

    Liefs van Noor

  • 29 April 2008 - 22:46

    Robert:

    Hey Anne,
    elke keer is het weer geweldig om je verhalen te lezen, foto's te bekijken en te volgen waar je bent en wat je meemaakt. Super dat (bijna) alles volgens plan en tevredenheid verloopt. Ook mindere dagen zitten ertussen, maar daardoor geniet je meer en bewuster van alle mooie momenten.
    Ik heb trouwens bewondering voor alle spannende en stoere activiteiten die jullie al gedaan hebben. Petje af. Ik mis alleen nog het boardsurfen, komt dat nog of niet meer?

    Geniet van jullie laatste belevenissen.

    Robert

    Ps Ik heb me definitief ingeschreven voor de opleiding in Gent en studeer dus de komende 3 jaar in Belgie.

  • 30 April 2008 - 13:32

    Zinda:

    Hey Anne!

    Wat heb je weer een mooi gedeelte aan je reis toegevoegd! En niet te vergeten al die foto's, echt heel erg mooi! Je ziet er nog steeds goed uit! Dat doet me goed!
    Het lukt vast wel om de 2 laatste weken nog veel te genieten, althans volgens mij wel, ook al leef je heel erg naar 13 mei toe! Spannend hè om dan iedereen eindelijk weer te zien. En vervolgens weer allerlei nieuwe plannen te gaan verwezenlijken. Ik hoorde het eea van Car, leuk hoor! Maar zover is het nu nog niet.

    Het is hier koninginnedag, een winderige koele dag , bewolkt en tot nu toe nog overwegend droog. We hebben de oranje tompoucen al op. Milou woont sinds gisteren op haar nieuwe kamer en heeft Koninginnenacht in Utrecht kunnen meemaken. Heel gezellig en handig bij haar om de hoek! Haar kamer is helemaal naar haar zin geworden, ze is er heel blij mee! Nu nog even alles op de Leliestraat in orde maken voor jouw terugkomst maar dat komt wel goed.

    Geniet van je laatste weekjes, meis!!! En doe Suus de groeten, oke?

    Dikke kus. Zinda

  • 30 April 2008 - 14:41

    P.s.:

    Las je wat Merit allemaal heeft gedaan in de stad Sydney? Jij zult er vast wel het eea van herkennen omdat jij er ook hebt gebivakeerd samen met Suus. Super!
    Merit gaat trouwens een heel leuk weekend tegemoet! Ik weet er meer van maar kan er niets over schrijven. Het zou niet leuk zijn als ze t al kan lezen op jouw site, je hoort 't wel.
    Doei meis, nog veeeeeeel plezier!

  • 04 Mei 2008 - 07:34

    Jarige Mam:

    Hey Anne,
    Bedankt voor je E-card met lieve tekst!
    Wat zou ik graag een dagje met je door willen brengen op het bounty eiland Koh Samui, waar jullie nu zitten!
    Dat lijkt me nou een leuk verjaarsdagcadeautje!
    Helaas, dat doen we maar in gedachten;)....

    Gisteren Lida's 50e verjaardag gevierd (ze had een reuze Sarah bij de voordeur staan) en zo gaan we naar Zinda's 51e, op de koffie.
    Vanavond lekker met z'n allen in Utrecht (aan de gracht)uit eten!
    Tis een hele mooie dag vandaag: 22 graden voorspeld!
    Geniet nog even voor de volle 100%, we gaan aftellen!
    Over 9 dagen sluiten we je weer in onze armen:)
    Heel veel liefs van mij en pap.

  • 04 Mei 2008 - 19:58

    Zinda:

    hoi Anne!
    Wat leuk dat ik vanmorgen een e-mail-felicitatiekaart van je zag in mijn postvak! Dank je wel, hoor! Het was gezellig met de visite en we konden heerlijk buiten koffie drinken.
    Nu zijn we net terug van een lekker etentje bij de Connaisseur en hebben de Dodenherdenking op het Domplein meegemaakt.
    Indrukwekkend, een plein vol mensen in doodse stilte!

    Jelle en Kees hebben voor het eerst Milou d'r kamer gezien en ze hebben 'm goedgekeurd, haha.
    Het is hier zo'n beetje zomer geworden met ruim 20 gr, 't was een hele zonnige verjaardag, leuk! En 't prachtige weer houdt nog wel even aan, zalig!

    Wat gaaf dat jij samen met Suus een paar daagjes lekker aan het relaxen bent op zo'n PRACHTIG eiland!! Lekker wat luieren en wat lezen. Het is onderhand een beetje afkicken, hè? Het aftellen is echt begonnen....
    Zijn jullie al zenuwachtig voor de terugreis??
    Nou, meis, relax en geniet de laatste week!! Tot over ruim een week op Schiphol! We missen je!!

    Liefs van ons.
    Gerard,Zinda, Milou.

  • 05 Mei 2008 - 09:46

    Mamma Van Suus:

    Hoi Anne,
    Ook leuk om jouw verhaal weer te lezen, wat hebben jullie weer veel gezien en mooie foto's gemaakt. En wat zal het gek zijn voor jullie om vanaf Schiphol ieder naar een ander huis te vertrekken!
    Geniet nog even lekker van de rust, tot volgende week!

  • 09 Mei 2008 - 08:14

    Merit:

    Heey Anne!

    Het is inderdaad weer bijna afgelopen. Voor jou ook he! Wat een leuke foto's trouwens, had ze nog niet gezien.
    Ik ben gister naar de dierentuin geweest, was jij daar ook geweest? Superleuk! En heel mooi uitzicht op Sydney. Vandaag wezen shoppen, en heb een heel leuk blousje+giletje gekocht. Wilde wel meer kopen eigenlijk maar Matt moest eerder werken.. Maakt niet uit, weer geld bespaard;)

    Heb je al een beetje zin om naar huis te gaan? Ik aan de ene kant niet, andere kant wel. Ik was net lekker op dreef in de kindergarten, en de mensen hier zijn heel aardig. Drie weken is eigenlijk te kort. Maar toch wel weer leuk om thuis te komen.

    Ik zie je heel snel weer in het oude vertrouwde Nederland! Raar he, dat we nog zo ver weg zijn.. Mijn terugreis gaan 25 uur duren.. pff...

    En ik ben morgen jarig:D Jippiee

    Heel veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Nieuw-Zeeland, Australie, Indonesie, Azie.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 19012

Voorgaande reizen:

01 Januari 2008 - 13 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: